4

Afslutter. bruges som en afslutter, især når samtalen er kommet ud af en tangent og taler ønsker at komme tilbage til det oprindelige emne, men også som en progressionsmarkør når man fortæller en historie. Oftest optræder i denne betydning sammen med men. Betydningen kan bruges som en progressionsmarkør når man fortæller en historie.
Synonymer: Ej4.1pyt1, super1 og nej3

(Til -forsiden)

 

Eksempel 1

(Progressionsmarkør når man fortæller en historie)

Taler 1: Og så (.) får jeg sådan at vide om natten at jeg h- af dem der jeg bor sammen med kommer manden ind fortæller mig at der er øh (.) bombetrussel på den lufthavn som jeg skal flyve fra

Taler 2: Ej

Taler 1: Øh og det er ikke sikkert at mit fly kan l- lette overhovedet fordi der er ikke nogen der ved om der er en bombe eller ej (.) der er en der er blevet taget med en bombe men man kan ikke finde ud af om der er flere men vi tager så ud i lufthavnen der tidlig tidlig om morgenen alligevel så var det sådan noget med så var der bare vagthunde over det hele

(Hør lyd)

(Hør uden kontekst)

 

 

Eksempel 2

(Interviewer ønsker at komme tilbage til det oprindelige emne)

{Informant svarer på hvad der er specielt for hendes studieretning på gymnasiet og er under besvarelsen begyndt at tale om at hun gerne vil til Sydamerika efter gymnasietiden}

 

Taler 1 (interviewer): Altså (.) du vil nok ikke være den første der tager til Sydamerika

Taler 2: Det tror jeg heller ikke

Taler 1: Og [ikke]

Taler 2: [Tror] jeg heller ikke

Taler 1: (.) Kan spansk altså {pause} ja (.) (.) jamen øh (.) jamen er der sådan nogle bestemte ting altså ud over at den er bred (.) uddannelsen 

(Hør lyd)

(Hør uden kontekst)

 

 

Eksempel 3

(Emneafslutter)

{Interviewer går rundt i lokalet og ordner de sidste ting inden interviewet starter}

 

Taler 1: Føler mig overvåget {hentyder til kameraerne der filmer ham} {latter}

Taler 2 (interviewer): (.) Hvad siger du {latter}

Taler 1: Jeg føler mig overvåget {latter}

Taler 2: Ja {pause} det kan man nemt komme til {latter} {pause} ja

Taler 1: Ja

Taler 2: men øh hvilken studieretning (.) [går du på]

Taler 1: [Jeg har (.) kommunikation IT]

(Hør lyd)

(Hør uden kontekst)