Pyt 1 – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Ordbog over Dansk Talesprog - Forside > Former > Pyt > Pyt 1

Pyt1

Emneafslutter eller markør for fokusskift. Taler kan bruge pyt til at afslutte eget emne, for eksempel hvis han/hun er kommet ud på et sidespor, eller til at afslutte samtalepartners emne, for eksempel hvis taler ikke finder dette relevant.
Synonymer: Ej4.1, nej3 og4

(Til pyt-forsiden)

Eksempel 1

(Markerer fokusskift)

Taler 1: Han har jo aldrig forfulgt nogen eller slået nogen {pause} derfor synes jeg egentlig det var meget uretfærdigt at han fik det ry ikke også

Taler 2 (Interviewer): Ja {pause}

Taler 1: Men altså (.) pyt med det (.) jeg tog det meget afslappet fordi øh (.) jeg har aldrig nogensinde følt at han var var øh noget problembarn så jeg var egentlig sådan mere eller mindre ligeglad med hva- hvad de sagde

 

 

Eksempel 2

(Informant forsøger at afslutte emne)

{Informanten taler om sin venindes tøjstil}

 

Taler 1 (Interviewer): Hvem går så i noget andet tøj end dig for eksempel

Taler 2 : Maria gør faktisk synes jeg

Taler 1: Ja

Taler 2: Øhm (.) hun har også meget af sit tøj fra Nepal ved jeg (.) hun har lige været på ferie

Taler 1: Okay {latter} ja

Taler 2: Øhm så vores stil minder overhovedet ikke om hinanden (.) men (.) pyt med det {latter}

{pause}

Taler 1: Er der andre fra klassen der går i noget anderledes tøj {interviewer fortsætter i samme emne}

(Navne anonymiseret af redaktionen)

 

 

Eksempel 3

(Afslutter sidespor)

 

Taler 1: Første gang jeg flyttede i kollektiv der der har jeg gået på efterud- det der hed Ballerup Gymnasie som nu ikke eksisterer mere kan jeg forstå (.) store røde bygning som er (.) ved du hvad det er (.) nej men det er noget noget helt andet det har intet det er ikke engang aftenskole tror jeg (.) i øvrigt nogle ret gode bygninger nå pyt med det (.) der startede jeg formentlig i halvfjers enoghalvfjers ikke

 

 

Eksempel 4

(Afslutter sidespor)

 

Taler 1: Af en eller anden grund så vil børnene ikke have madkasser med i skole de vil hellere have tingene i en plasticpose og det er fair nok så øh har jeg bare et skab hvor alle madkasserne står og fylder simpelthen ikke fordi jeg tænker jo ej det kan jo (.) ja nå (.) pyt med det men i hvert fald så står jeg en morgen for ikke så lang tid siden og så står jeg og laver madpakker om morgenen og så siger jeg til Hanna som er asperger {citat}: Gider du ikke lige tage fryseposerne til mig {citat}: Nej siger hun så lige så forarget

(Navne anonymiseret af redaktionen)

 

 

Eksempel 5

(Afslutter samtalepartners emne)

 

Taler 1 (Interviewer): Og bopæl det er forskellige adresser i Nyboder

Taler 2: Ja {Informanten begynder herefter at opremse forskellige vejnavne hvor hun har boet}

Taler 1: Ja det pyt med det jeg skriver bare forskellige adresser

 

 

Eksempel 6

(Afslutter samtalepartners emne)

{Informanterne taler om en ældre lærer}

 

Taler 1: Så kunne han ingenting høre

Taler 2: Nej det kan han godt nok ikke

Taler 3: Jeg kan ikke forstå han ikke kan høre lidt (.) han kan slet ingenting høre

Taler 1: Hvad kan han ikke få nogle stærkere høreapparater

Taler 2: Han kan nok ikke få nogle da han er næsten døv tror jeg

Taler 1: Jah

Taler 4: Hvorfor går han så ikke ud som lærer

Taler 1: Det varer da heller ikke længe

Taler 3: {Skifter emne for at tale om de spørgsmål informanterne skal tale om} Har vi svaret på dem alle sammen

Taler 2: Nej nogle af de første men pyt nu med det {skifter tilbage til emnet om læreren} mor hun havde ham også da hun gik herinde hun havde også Hansen {pause} de har vist været her i seksogtyve år

(Navn anonymiseret af redaktionen)