Ad1
Væmmelse. Ad bruges til at udtrykke væmmelse og har således negativ attitude. Ofte knytter væmmelsen sig til en fysisk begivenhed, men kan også fortælle hvordan taler forholder sig til forrige talers ytring. Væmmelsen kan have en understregende funktion, ligesom den kan fungere som en minimalrespons eller optræde i et citat. Når ad i denne betydning optræder som minimalrespons, responderer den på en fortalt fysisk begivenhed. Ad kan markere et emneskift.
Synonymer: puha1 og uha1 .
Eksempel 1
(Fysisk begivenhed)
{Informanterne klipper billeder ud til en form for planche}
Taler 1: Heller ikke hende {pause} hun er grim
Taler 2: Ad ja hende skal vi vel ikke have
Taler 3: {pause} Prøv lige at kigge hende her {pause}
Taler 2: Ej
Taler 1: Ad
Taler 2: Den tager vi aldrig det bliver for grimt så får vi den grimmeste
Eksempel 2
(Fysisk begivenhed)
{Informanterne sidder og tegner}
Taler 1: Ad det lugter dårligt
Taler 2: Det lugter af tusch
Taler 1: Men prøv lige at lugte til det der
Eksempel 3
(Fysisk begivenhed. Emneskift)
{Informanterne kigger på et billede af kendissen Paris Hilton}
Taler 1: {læser op} Hvad der ligger bag (.) ti tons facade {pause} er det øh makeuppen de mener (.)
Taler 2: Mm
Taler 1: Ti ton {latter} {pause}
Taler 3: Ad hvorfor har hun sådan nogle buler i ryggen {pause}
Taler 2: Hvem
Taler 1: Jeg håber ikke at hun er [blevet sådan der i virkeligheden vel]
Taler 3: [Hende Paris Hilt-]
Eksempel 4
(Fysisk begivenhed. Emneskift)
{Informanterne er ved at lave en slags planche}
Taler 1: Prøv at se prøv at se {trækker vejret kraftigt ind som ved overraskelse}
Taler 2: {Trækker vejret endnu kraftigere ind og laver dermed en lyd} {pause}
Taler 3: Tag det dog roligt pigebarn
Taler 2: Jeg kan ikke (.) tage det roligt pigebarn
Taler 3: Du (.) du kan [selv være]
Taler 1: [Du kan ikke trække] vejret så Lene {pause} ad der må ikke være hjerter {på planchen}
{Stednavn anonymiseret af redaktionen}
Eksempel 5
(Knytter sig til forrige talers ytring)
Taler 1: Ej ved du ovre i vores svømmehallen ikke fordi jeg går også til svømning (.) så (.) i vores ikke
Taler 2: Mm
Taler 1: Så er der en kaffemaskine (.)
Taler 2: Ad det også sådan [xxx {uhørligt} min]
Taler 1: [Og der er også] kakao i
Taler 2: Ja ja men det er det samme der er hos mig
Eksempel 6
(Knytter sig til forrige talers ytring)
{Informanterne er ved at finde billeder de kan klippe ud og sætte på en slags planche}
Taler 1: Ej skal vi have hende der {pause}
Taler 2: Ej
Taler 3: Nej
Taler 4: Hun er ikke nøgen
Taler 3: Jo
Taler 4: Nej hun [har brysterhol-]
Taler 3: [Sådan nogenlunde]
Taler 4: Holder
Taler 3: Ad (.) ved du godt de hører dig bagefter {pause} [{latter}]
Taler 1: [{Latter}]
Eksempel 7
(Emfatisk funktion)
{Informanterne er ved at lave en slags planche}
Taler 1: Ad hvor er du klam Lotte
Taler 2: Hvad gør hun
Taler 1: Sæ- liggede drengen omvendt oven på (.) en pige
{Stednavn anonymiseret af redaktionen}
Eksempel 8
(Emfatisk funktion)
Taler 1: I skal aldrig gå på Kentucky Fried Chicken nå- i USA (.) det smager af {pause}
Taler 2: [{Latter}]
Taler 1: [Bæ] (.)
Taler 2: [Ha-]
Taler 1: [Ad] hvor var det ulækkert
Taler 2: Har du set har du ikke set den der hjemmeside eller sådan der er sådan en blog der hedder this is why you’re fat
Taler 1: Nej
(Hør lyd)
(Hør ad uden kontekst)
Eksempel 9
(Citat)
Taler 1 (interviewer): Hvordan havde I mødt hvordan havde I {informanten og hans ekskæreste} mødt hinanden
Taler 2: Igennem mit arbejde jeg var {pause} som attenårig der var jeg chef i en Fakta- butik og så var hun (.) kassemedarbejder {pause} hun var så (.) sytten og hun var en halvandet år yngre end jeg faktisk (.) jeg var ikke kærester på det tidspunkt for jeg sagde altid {citat} ad det er ulækkert at være sammen med sådan en lille pige hun s- hun skal være atten år {pause}
Taler 1: [{Latter}]
Taler 2: [Så snakkede] jeg med hende (.) det var slet ikke engang meningen det var en s- det var en tilfælde
Eksempel 10
(Citat)
Taler 1: Så havde vi også et ismejeri et rigtigt ismejeri (.) det kan jeg huske {pause} der øh der arbejdede {informantens venindes mor} også xxx {uhørligt} {pause} der havde de altså også (.) de der (.) mælkeflasker {pause} og der havde de ja de havde så mange sjove ting i det ismejeri og der havde de også slik men det er ikke fordi det slik de havde smagte af mælk {latter}
Taler 2 (interviewer): {Latter} nå
Taler 1: Og jeg kunne ikke lide mælk dengang
Taler 2: {Latter}
Taler 1: {citat} Ad mor det smager af mælk {pause} der øh der kan jeg også huske der fik jeg også sådan (.) lov til at gå over
Eksempel 11
(Minimalrespons. Responderer på fortalt fysisk begivenhed)
{Informanten fortæller om en studietur hun har været på sammen med sin klasse til Ukraine}
Taler 1: Det der var sådan lidt (.) arh (.) kunne vi godt lige have brugt (.) have brugt noget Tyskland eller et eller andet det var at øh {pause} at på al deres mad jeg tror (.) aldrig jeg har fået så meget dild overhovedet (.) [der]
Taler 2 (interviewer): [{Latter}]
Taler 1: Var simpelthen dild over det hele og jeg kunne simpelthen ikke forstå hvor al [det der]
Taler 2: [{Latter}]
Taler 1: Dild kom fra (.) og vi spiste og så tænkte {citat} ej se der er en kebab fordi nu er vi jo (.) nede på xxx {uhørligt} kebab nu skal vi rigtig (.) og så var der {pause} [fanme også dild i den kebab der]
Taler 2: [{Latter}]
Taler 1: Og man stod bare og med sådan en dildkebab og tænkte {citat} nej nej jeg kan ikke mere {latter} og jeg tror jeg har fået [dild]
Taler 2: [Ad]
Taler 1: I en (.) omgang mad siden jeg kan simpelthen ikke
Taler 2: Nej
Taler 1: Det var en kur mod øh [dild hvis]
Taler 2: [Ja mod dild]
Taler 1: Man øh
(Hør lyd)
(Hør ad uden kontekst)
Eksempel 12
(Minimalrespons. Responderer på fortalt fysisk begivenhed)
Taler 1: Min storebror han er ved at uddanne sig til tømrer så øh er der sådan et trick han åbenbart har lært af en eller anden han har gået sammen med det er sådan et søm på den her længde sådan et firkantet ganske almindeligt jernsøm me- [med med rundt]
Taler 2: [Jeg troede du sagde søvn]
Taler 1: Me- me- ru- ru- med rundt med rundt ho- med rundt hoved ikke (.) helt almindeligt søm (.) øh det her tager han ikke (.) det er åbenbart noget man skal kunne som tømrer (.) så tager han det lister det op i næsen ikke (.) og så få- får det til at vinkle ind og så kan han (.) få et hel helt søm ind (.) det er så langt her
Taler 2: Ad
Taler 1: Han kan få det til at stikke hele vejen ind så hovedet er
Taler 2: Ad ad ad
Taler 3: Det er bare så ulækkert
Taler 4 (interviewer): Har du set det
Taler 3: Nej heldigvis ikke